TO BLOG OR NOT TO BLOG…

Want iedereen lijkt te bloggen. Het is lastig om te bepalen hoeveel blogs er precies zijn, maar cijfers van Technoratie (de Google onder de blogzoekmachine) gaven aan dat het in 2009 ging om 200 miljoen blogs; een aantal dat exponentieel is toegenomen sinds die tijd.

In deze blog willen we ‘de blog’ en ‘het bloggen’ onder de loep nemen. Want waar is het allemaal begonnen en waarom bloggen we überhaupt? Hugh Hewit, schrijver van de bestseller Blog: Understanding the Information Reformation That’s Changing Your World, vertelt op interessante wijze over dit fenomeen Blogging en meent dat de eerste blog in 1999 werd geplaatst. In den beginne diende de blog als een online dagboek, dat met name werd ingezet door politici en journalisten. Door het bijhouden van een blog, konden zij namelijk een groot publiek bereiken.

Maar het bloggen werd steeds populairder onder ‘de gewone mens’ en onder bedrijven. Ineens is er een grote populatie die zich online uitlaat over van alles en nog wat en de wereld voorziet van nieuwe informatie. BusinessWeek zag deze community ook wel als volgt:

“Picture the blog world as the biggest coffeehouse on Earth. Hunched over their laptops at one table sit six or seven experts in nanotechnology. Right across from them are teenage goths dressed in black and thoroughly pierced.”

De gasten van dat koffiehuisje zorgen samen voor een radicale transformatie op het gebied van nieuws en informatie. Niet langer hebben de oude mediabronnen, zoals kranten en boeken (online of offline) het alleenrecht op kennis. Iedereen met een computer, een internetverbinding en een inner-drive om mensen te informeren, kan autoriteit verkrijgen op het internet.

En nu ruim 10 jaar later is het wel duidelijk dat het bloggen geen tijdelijke trend is. Nee… blogs are here to stay! En daarvan zijn veel mensen, en met name bedrijven, zich steeds meer bewust. En dat is verstanding. Nancy Flynn, electronic communications expert, laat zich daar ook over uit in haar boek: Blog Rules: A Business Guide to Managing Policy, Public Relations, and Legal Issues.

Daarin zegt zij:

“Blog is an electronic communications powerhouse that is likely to have greater impact on business communications and corporate communications than email, instant messaging and traditional marketing-oriented websites combined.”

En zo is het maar net! Je ziet dus ook de trend van het bloggen bij bedrijven. Een bedrijf kan zich door middel van een blog presenteren aan de wereld. Door te bloggen wordt de afstand tussen het bedrijf en (potentiële) klanten kleiner. Een bedrijf krijgt met andere woorden een gezicht en krijgt daarom, naast zijn corporate identity, iets menselijks. Geen onbelangrijk detail is dat het in het universum van bloggen gaat om vertrouwen; het vertrouwen winnen van een publiek en jezelf neerzetten als expert in jouw vakgebied. Dus, mocht je als bedrijf nog geen blog onderhouden…dan is het nu de tijd om hiermee te beginnen. Wij weten heel zeker dat het je bedrijf ten goede zal komen en BusinessWeek ook:

“Blogs are a phenomenon that you cannot ignore postpone or delegate. Blogs are not business elective. They are a prerequisite.”

En daarmee willen we deze eerste blog afsluiten. Mocht je voor deze blog niet al overtuigd zijn van de kracht van de blog, dan hopen we dat we je vandaag hebben kunnen enthousiasmeren over het bloggen. Ben je nou zelf niet zo’n schrijver, maar wil je wel graag een blog op je site; geen paniek. Wij houden van schrijven en helpen je graag met het onderhouden van je blog. Hoe dan ook:

Blog away!

Bronnen:

-BusinessWeek

-Nancy Flynn, Blog Rules: A Business Guide to Managing Policy, Public

Relations, and Legal Issues (New York 2006)

-Hugh Hewit, Blog: Understanding the Information Reformation That’s Changing

Your World (Nashville 2005)

Chat openen
Hi! Waar kunnen we je mee van dienst zijn?