Blog

Home Blog

Blijf up to date met onze blog

Welkom bij de Schrijvers Gezocht blog! Hier vind je regelmatig interessante artikelen over alles wat maar met het optimaliseren van jouw website gaat. In diverse blogs bespreken we de volgende thema’s:

  • zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • content marketing
  • conversie optimalisatie (on-site en off-site)

Lees onze blogs, doe nuttige informatie op en laat je inspireren door onze tips. Lukt het niet om met onze tips zelf aan de slag te gaan? Schakel dan onze hulp in!

seo teksten laten schrijven SchrijversGezocht

Dit moet je weten over de (on)zin van SEO-teksten!

Jij hebt nét een website gemaakt en nu is het tijd om bezoekers aan te trekken.’ Natuurlijk wil je dat klanten je kunnen vinden, dus moet je een manier vinden om hoger in de Google ranking te komen. Je zoekt naar SEO en direct vliegen Engelstalige termen en afkortingen je om de oren. Moet je dit nu allemaal zelf gaan uitzoeken? Nee hoor! Bij SchrijversGezocht hebben we meer dan 100 SEO specialisten die jouw teksten kunnen schrijven. Welkom in de wereld van de (on)zin van SEO-teksten
Read More
seo tekstschrijver

4 redenen waarom je geen tekstschrijver in zou huren

Je hebt een prachtige (nieuwe) website, maar mist toch nog wat inhoud op sommige pagina’s. Hoe kun je de site het best vullen met blogs, SEO (Search Engine Optimization) teksten en andere content? Eén mogelijke optie is zelf de inhoud schrijven. Daarnaast kun je een tekstschrijver inhuren, maar is dit eigenlijk wel nodig? Hier nemen we vier redenen onder de loep waarom je geen schrijver in zou huren. Wegen de nadelen op tegen de voordelen?
Read More
ChatGPT: de vervanger van de tekstschrijver?

Chat GPT: de vervanger van de tekstschrijver?

Techbedrijven experimenteren al jaren met kunstmatige intelligentie. Veel daarvan bleef echter achter gesloten deuren. Toch was daar ineens ChatGPT van OpenAI. Deze nieuwe tool zou op elke vraag een antwoord hebben en met de juiste input sterke teksten voor vrijwel alle doeleinden kunnen genereren. De ontwikkeling van ChatGPT markeert een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van technologische ontwikkeling. Daardoor is kunstmatige intelligentie op een dermate hoog niveau namelijk niet langer onbereikbaar, maar voor iedereen te gebruiken.

Vervangt ChatGPT de tekstschrijver?

Steeds wanneer een belangrijke technologische doorbraak wordt bereikt, rijst de vraag wat dit betekent voor de beroepsgroep waar deze betrekking op heeft. Zo hebben robots door de jaren heen al vele taken overgenomen die oorspronkelijk door mensen werden uitgevoerd. Daarnaast worden ook computers voor steeds meer toepassingen ingezet. Voor tekstschrijvers is het dan ook de vraag of hun beroep in gevaar komt. ChatGPT is immers in staat om in luttele seconden een volledige tekst te genereren. Om kort antwoord te geven op deze vraag: ja, het heeft impact op onze beroepsgroep. Het bestaan van ChatGPT zorgt dan ook voor veel vrees en maakt de toekomst voor copywriters ineens een stuk onzekerder. Of het daadwerkelijk een gevaar is voor zelfs de beste schrijvers? Dat is wat ons betreft de hamvraag. Maar de geschiedenis – die bewezen heeft zichzelf te herhalen – leert ons dat er altijd een weg is. Het mag echter duidelijk zijn dat het impact heeft, omdat er door ChatGPT dingen zullen veranderen, ook bij SchrijversGezocht.

Het belang van menselijke input

De belangrijkste les die we kunnen leren van het verleden is dat elke technologische doorbraak niet per se zorgt voor het volledig verdwijnen van banen. Natuurlijk worden bepaalde menselijke handelingen overbodig wanneer een systeem of ChatGPT deze kan verzorgen. Toch heb je in vrijwel elke situatie uiteindelijk een persoon aan de knoppen nodig. Wanneer teksten zoekmachinevriendelijk geschreven moeten (SEO teksten) bijvoorbeeld. Ook kunnen teksten die gegenereerd zijn met ChatGPT onjuistheden bevatten, waardoor een menselijke check geen overbodige luxe is. Als we terugkeren naar de hamvraag en ons afvragen of ChatGPT een gevaar vormt voor tekstschrijvers, is het antwoord wat ons betreft: niet per se. Het is een kwestie van omarmen en kijken waar het ons kan helpen, waar de mogelijkheden liggen. Als de middelen er zijn, is het natïef om stug door te gaan op de klassieke werkwijze. Het biedt namelijk wel mogelijkheden om effectiever te werken en zo tot betere resultaten te komen.

Worden tekstschrijvers overbodig door AI?

Voor tekstschrijvers is het de kunst om een goedlopende, prettig te lezen tekst te formuleren die aan verschillende eisen voldoet. We kunnen het natuurlijk hebben over een eenvoudige tekst waar weinig eisen aan verbonden zitten, zoals voor linkbuildingdoeleinden. Er valt wat van te zeggen om hier enkel een tool als ChatGPT voor te gebruiken. Waarom een dure tekstschrijver inschakelen als de tekst op zichzelf niet per se het belangrijkste element is? Dit geldt zeker wanneer deze geplaatst wordt op een website die relatief weinig traffic trekt (wat vaak het geval is bij linkbuilding). Hetzelfde geldt voor blogartikelen die qua informatie vrij algemeen van aard zijn. Het zijn een beetje open deuren waarvoor ChatGPT de prima vervanger is. Maar is de content die je dan krijgt ook automatisch goed? Voor blogartikelen met een specifieke insteek geldt al dat de menselijke check een stuk belangrijker wordt, zeker als het on page content betreft. Informatie moet gefactchecked worden, niet-relevante delen moeten worden verwijderd en waar nodig moeten bepaalde delen worden herschreven of aangevuld. De tekstschrijver is dus niet overbodig, omdat deze het artikel kloppend en volledig moet maken.

De beperkingen van ChatGPT

Zowel het schrijven van linkbuilding blogs als hoge kwaliteit on page blogs zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van onze werkzaamheden. Als we realistisch zijn, kan een tool als ChatGPT dat prima deels overnemen. Waarom dan niet in zijn geheel, horen we je denken. Op het moment dat je naar meer specifieke teksten kijkt, waarbij gevoel of specialistische informatie van belang is, wordt het een ander verhaal.

Wanneer schiet ChatGPT tekort?

In bepaalde categorieën is ChatGPT op zichzelf een prima vervanger van de tekstschrijver. In sommige situaties ook niet. Zo baseert de AI-tool zich op openbare bronnen op het internet en de kennis die het in huis heeft. De tool is in staat al deze punten met elkaar te verbinden. We weten echter allemaal dat het internet niet per se de meest betrouwbare plek is voor informatie. Bovendien loopt het huidige model achter en heeft het informatie tot 2021, waardoor cruciale feiten gemist kunnen worden.

Incorrecte informatie

AI is prima in staat om verbanden te leggen tussen de meest voor de hand liggende details. ChatGPT kan daar een relevante draai aan geven die inhoudelijk klopt. De geleverde tekst klopt op basis van de informatie die de tool heeft/vindt, maar wat als die niet correct is? Bij het schrijven van webteksten hebben we al vaak gemerkt dat de informatie die ChatGPT geeft niet up-to-date, accuraat of synchroon is. Dit betekent ook dat antwoorden op dezelfde vragen, afhankelijk van de vraagstelling, onderling sterk van elkaar kunnen verschillen.

Gebrek aan emotie/gevoel

Bovendien is ChatGPT goed in het schrijven van taalkundig foutloze teksten, maar kan het gevoel dat je als mens/schrijver hebt, niet nabootsen. Dit zou betekenen dat de tool de emotie van een mens moet imiteren. Bij het schrijven van een biografie, om maar een voorbeeld te noemen, is dat ontzettend belangrijk. Hoewel dat zeker niet onmogelijk lijkt, is dat wel een hele stap verder. En wie zegt dat de emotie van de tool in lijn ligt met het gevoel van de persoon die de tekst genereert? Dus waar het ontzettend efficiënt en praktisch is, blijft de vraag altijd: klopt het wat je met ChatGPT hebt gegenereerd? Ja, taalkundig wel. Maar klopt het inhoudelijk ook? Sluit het aan bij de tone of voice die een tekst moet hebben en zijn de details in overeenstemming met de eisen? Het betekent overigens niet dat een AI dit nooit kan realiseren. Met verdere ontwikkeling kan AI in theorie nog veel meer dan nu voor mogelijk wordt gehouden. Op dit moment wordt er echter niet voor niets geen garantie geboden dat een tekst inhoudelijk 100% accuraat en naar wens is.

Samenwerken met ChatGPT

Het gevoel en de persoonlijke insteek die wij aan onze teksten geven, is niet zomaar te imiteren door een AI. Dit maakt ChatGPT echter niet per se overbodig. Het kan namelijk uitstekend fungeren als ondersteunend middel, bijvoorbeeld om taal- en stijlfouten in een tekst te corrigeren. Foutjes die een schrijver misschien over het hoofd heeft gezien, pikt ChatGPT er moeiteloos uit. ChatGPT kan ook dienen als een uitstekende assistent om content te verrijken met suggesties en aanvullingen. Dit betekent integratie van de tool in ons werk om te streven naar een nog beter resultaat. En een beter resultaat, dat is per definitie gewenst. Toch? We kunnen eindeloos speculeren over welke kant het op kan gaan, maar we leven in het nu. Wat we wel weten is dat ChatGPT en soortgelijke AI-tools niet meer gaan verdwijnen. In plaats van het als bedreiging te zien, kijken we dus graag naar de positieve kanten.

AI gebruiken om teksten te schrijven

Ontwikkeling is belangrijk en als ons werk efficiënter gemaakt kan worden, brengt dat natuurlijk ook voordelen met zich mee. Dat maakt ChatGPT voor ons een middel om nieuwe mogelijkheden te verkennen. We moeten waar mogelijk de tool integreren en toepassen in onze werkwijze, deze praktischer maken en een volledige dienstverlening aanbieden. Daarom verzetten we ons juist niet, maar zien we het als een slimme aanwinst die ons verder brengt. Zeker in combinatie met menselijke interactie zien we namelijk hoe waardevol het is.

De praktische toepassingen van ChatGPT

Het gebruik van ChatGPT is in veel gevallen aan te raden. Zie het als een persoonlijke assistent met een oneindige hoeveelheid kennis. Wij accepteren dan ook dat het ons bepaalde werkzaamheden uit handen zal nemen, omdat opdrachtgevers hierin een voordeliger alternatief hebben. Toch weten we uit eerste ervaringen met de tool dat het zeker geen definitieve vervanger is van de schrijver. Het gevoel, de perfecte match met de tone of voice, de feiten, de menselijke interactie en de resultaten; het blijft uiteindelijk een samenspel waarin de schrijver zelf een cruciale rol speelt. Dat kan ChatGPT simpelweg (nog) niet vervangen. Bovendien is het beste uit de tool halen een vak op zich, omdat de resultaten sterk afhangen van de opdracht die je ChatGPT geeft. Het is meer dan 'schrijf hier een tekst over', maar een kwestie van kraakheldere prompts, effectief bijsturen en goed in de gaten houden of alle informatie in lijn is met de werkelijkheid.

SchrijversGezocht en ChatGPT

Dat het succes afhangt van de prompts die worden gegeven, betekent dat het specifieke kennis en vaardigheden vereist om sterke resultaten te behalen. Dit is een nieuwe uitdaging voor ons als tekstschrijvers, maar ook voor online marketeers en iedere andere beroepsgroep die baat kan hebben bij het gebruik van de tool. Het is ons doel om elkaar hierin aan te vullen en zo te streven naar het beste resultaat voor alle partijen. Kortom, SchrijversGezocht gaat zich ontwikkelen met ChatGPT, zodat we elkaar perfect aanvullen. Wat dit voor jou als klant betekent? Daar kunnen we kort over zijn, namelijk het beste van twee werelden. Je kunt er natuurlijk nog steeds voor kiezen om een tekst from scratch te laten schrijven. We kunnen daarnaast ook ChatGPT-teksten factchecken en optimaliseren, of deze twee werkwijzen met elkaar combineren. We gaan dus met onze tijd mee en denken graag met je mee over de beste werkwijze voor de benodigde teksten. Dat betekent nog steeds hoge kwaliteit, een vlotte communicatie en aantrekkelijke tarieven, maar wel veel meer flexibiliteit. Sparren over de mogelijkheden? Doen we graag! Neem contact met ons op via info@schrijversgezocht.nl en we kijken welke aanpak we het beste kunnen hanteren voor het gewenste resultaat. Disclaimer: Deze tekst is niet door ChatGPT geschreven, wel gecontroleerd op taal- en stijlfouten.
Read More
tekstschrijver voor je website

Zo vind je wél een goede tekstschrijver voor je website!

Daar zit je dan. Een kopje koffie, een leeg Word-document voor je en terwijl de inspiratie langzaam omhoog begint te komen, gaat de telefoon. Je krijgt mails met bestellingen en vragen van klanten. Een medewerker kan niet vinden wat hij zoekt en staat in je deuropening te kuchen. En eigenlijk merk je nu ook dat je het ontbijt niet over had moeten slaan. Dit is precies waarom een tekstschrijver voor je website een goed idee is. Jij wilt ondernemen, verder met de plannen die je hebt en de ROI verbeteren. Het schrijven laat je gewoon over aan een SEO-tekstschrijver. Maar hoe vind je die?
Read More
responsive website laten maken

Schrijven voor het web – 5 tips

Een goede tekst schrijven is al een hele opgave. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een goede en pakkende webtekst. Of dat niet hetzelfde is als een normale tekst schrijven? Nou nee, daar zit een wereld van verschil tussen. Schrijven voor het web moet je los zien van schrijven voor print. Dat mag voor elke ervaren copywriter inmiddels als vanzelfsprekend klinken, maar toch komen er elke dag mensen bij die de mogelijkheden van wervende webteksten willen benutten. Hartstikke goed natuurlijk, maar dan moet je wel de juiste aanpak volgen. We zien namelijk nog veel te vaak dat er bij het schrijven van webteksten precies dezelfde schrijfstijl wordt gehanteerd als het schrijven van offline teksten. Reden genoeg om je 5 tips voor het schrijven voor het web te geven, zodat jouw teksten pas écht indruk maken.
Read More
responsive website laten maken

Responsive website: kind van de mobiele revolutie

Je bent op een website haastig op zoek naar de contactgegevens van een organisatie, maar stuit op veel te kleine tekst en onhandige buttons. Het inzoomen gaat maar moeizaam en het lukt maar niet om de juiste informatie te vinden. Dat terwijl je onderweg bent en er haast bij is. Als je de informatie dan eindelijk hebt gevonden, lijkt het eeuwig te duren voordat de pagina is geladen. Even lijkt het alsof alles tegenzit. Het zijn voorbeelden van frustraties die nog altijd aan de orde van de dag zijn. Een mobiel onvriendelijke site doorspitten kan een grote uitdaging zijn. Zo groot zelfs dat het reden kan zijn om onverbiddelijk weg te klikken. Jammer, want wat had kunnen leiden tot een mooie toekomst samen mondt zich uit in een vroegtijdig afscheid. Door niet over een schaalbare website te beschikken, laten webmasters kansen liggen. Gelukkig bestaat er tegenwoordig een uitkomst: een responsive website laten maken.
Read More

Hoe zet je Social Media in voor online marketing?

Sociale media zijn onze bron voor dagelijks nieuws en actuele informatie. Steeds vaker vinden we er ook onze producten en diensten. Het is de plek waar we geïnformeerd worden en onze meningen opdoen. De rol die sociale media speelt op het gebied van klantendienstverlening is sterk aan het toenemen en vanwege de openheid cruciaal voor het online imago. Geen enkele onderneming kan het zich veroorloven om de rol van sociale media te negeren. Bijna 90% van de consumenten laat zich tijdens het aankoopproces beïnvloeden door recensies en reacties van andere consumenten. Er wordt niet uitsluitend meer gezocht in de Google zoekmachine, maar er wordt steeds vaker direct gezocht naar recensies en meningen op sociale media als YouTube, Facebook en Twitter.

Read More

KIES DE JUISTE EXTENSIE VOOR JOUW DOMEIN!

Heb je de laatste tijd ook bijzondere domein-extensies gezien? Domein-extensies zijn de laatste paar letters achter je domeinnaam, meestal .com, .nl of .eu. Tenminste, dat was vroeger zo. Tegenwoordig zie je steeds vaker vreemde extensies, zoals .frl, .amsterdam, en zelfs .accountant is gespot.
Read More

DE PERFECTE CALL-TO-ACTION BUTTON VOOR JOUW WEBSITE

Als je op je website meer wilt doen dan alleen informatie geven, dan heb je een call-to-action button nodig. Deze knop vraagt je bezoeker op rechtstreekse wijze iets te doen: meld je aan, vraag een offerte op, koop een product. Maar... hoe maak je de perfecte call to action op jouw website en zorg je ervoor dat je website nog beter presteert? Er is veel onderzoek gedaan naar de beste call-to-action knop. Van de ideale kleuren voor een knop, tot de juiste tekst, het design, tot aan de plaats waar deze knop op de website moet staan.
Read More
Chat openen
Hi! Waar kunnen we je mee van dienst zijn?