Schrijven voor het web – 5 tips

Een goede tekst schrijven is al een hele opgave. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een goede en pakkende webtekst. Of dat niet hetzelfde is als een normale tekst schrijven? Nou nee, daar zit een wereld van verschil tussen. Schrijven voor het web moet je los zien van schrijven voor print.

Dat mag voor elke ervaren copywriter inmiddels als vanzelfsprekend klinken, maar toch komen er elke dag mensen bij die de mogelijkheden van wervende webteksten willen benutten. Hartstikke goed natuurlijk, maar dan moet je wel de juiste aanpak volgen.

We zien namelijk nog veel te vaak dat er bij het schrijven van webteksten precies dezelfde schrijfstijl wordt gehanteerd als het schrijven van offline teksten. Reden genoeg om je 5 tips voor het schrijven voor het web te geven, zodat jouw teksten pas écht indruk maken.

1. Kruip in de huid van de lezer

We zeggen het wel vaker en blijven het herhalen: kruip in de huid van de lezer. Dat mag voor de ervaren SEO-guru zo cliché als wat klinken, maar dat neemt niet weg dat het klopt als een bus. Elke bezoeker moet namelijk het gevoel krijgen dat de tekst voor hem of haar is bedoeld. Er moet sprake zijn van herkenning. In de introductie gaven we daarom aan dat dit blogartikel is bedoeld voor beginnende webschrijvers of in elk geval voor mensen die een behoefte hebben aan webteksten. Zorg dat er sprake is van een bevestiging van de vraag die de bezoeker heeft en bied daarna een oplossing.

Aangezien het hier om de lezer gaat is het echter ook belangrijk om niet te veel te pochen met wat jij allemaal wel niet kan. Je in iemand anders inleven betekent immers ook dat je het niet teveel over jezelf of over jouw bedrijf moet hebben. Het draait immers om de lezer en niet om jou. Als het goed is heb je ook een aardig beeld van wie jouw bezoekers zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan dien je eerst af te vragen wie jouw teksten zouden moeten (en willen) lezen. Pas jouw taalgebruik daarop aan en zorg dat je dezelfde taal spreekt als jouw doelgroep en zorg voor de juiste toon. Ga je voor een persoonlijke en informele sfeer waarin ‘jij’ en ‘je’ volstaan? Of moet het juist wat zakelijker en formeler zijn?

2. Maak indruk in de inleiding

We hoeven niet uit te leggen waar de inleiding zich bevindt en wat het belang daarvan is. Toch willen we wel het belang onderstrepen van een sterke inleiding. Je hebt namelijk niet, zoals bij een boek bijvoorbeeld, de tijd om later in het verhaal indruk te maken. Het verschil tussen lezers van gedrukte media en lezers van online teksten is dat die laatste groep veel minder tijd heeft. Boeien de eerste zinnen van de tekst niet? Dan kun je er donder op zeggen dat de webpagina wordt weggeklikt. Het doel van de inleiding lijkt ons vanzelfsprekend: je vertelt kort en bondig waar het over gaat en zorgt er ook voor dat de bezoeker nieuwsgierig wordt naar de rest en verder wil lezen (en scrollen). Omdat de lezer van boven naar beneden scrollt is de inleiding misschien wel het belangrijkste stukje tekst. Zorg er daarom voor dat het zodanig overtuigt dat de bezoeker niet anders kan dan verder scrollen. En als jij inmiddels al bent aangekomen bij deze zin dan zijn we al aardig op de goede weg.

3. Zorg voor overzicht

Hopelijk heb je tot nu toe ook al opgemerkt dat we zoveel mogelijk voor overzicht hebben geprobeerd te zorgen. Dat betekent een duidelijke titel, een eerste alinea, gevolgd door onze 5 tips voor het schrijven voor het web. Daarin proberen we niet alleen voor begrijpelijke zinnen te zorgen, maar ook voor zinnen die niet al te lang zijn. Zo houden we de aandacht erbij en voorkomen we dat de lezer verstrikt raakt in de zin zelf. Oftewel: we hebben ons best gedaan om voor een logische indeling te zorgen. Daarbij komt zowel het visuele aspect als een stukje tekstvaardigheid bij kijken. De woorden zijn datgene wat er bij je binnenkomt, maar het visuele gedeelte draagt bij aan een logische indeling van de grote lappen tekst.

Lezers, en vooral online lezers, scannen namelijk teksten en zitten niet op oneindige lappen teksten te wachten. We weten niet op welke plek jij je nu precies bevindt en of je de tekst vanaf je computerscherm of smartphone scherm leest. Maar we weten wel dat een groot deel van onze lezers onze teksten vanaf de smartphone consumeert. Dat betekent in veel gevallen dat we het over lezers hebben die onderweg zijn. En als we onderweg zijn dan hebben we over het algemeen ook haast. Het lezen gebeurt daardoor op een heel andere manier dan wanneer je geconcentreerd achter je bureau zit met een boek voor je neus. Juist dat verschil tussen offline en online lezen zorgt voor een hele andere benadering. Want laten we wel wezen: een smartphone of tablet scherm biedt veel minder plek voor tekst. Hoe je concreet gezien voor meer overzicht in jouw webteksten zorgt? Wat dacht je van:

  • Kopjes en tussenkopjes: zo zie je in één oogopslag waar het stukje tekst over gaat.
  • Opsommingen: bied de lezer een simpele manier om informatie op te nemen en te verwerken.
  • Bijpassende afbeeldingen: om de aandacht te trekken en de tekst meer kracht mee te geven of duidelijker te maken.
  • Interne links: om de bezoeker een handje te helpen wanneer die behoefte heeft aan gerelateerde informatie of een volgende stap.
  • Call-to-actions: aangezien je het liefst wilt dat de lezer een actie onderneemt (bijv. contact opnemen) kun je er met een stimulerende button voor zorgen dat dit makkelijk kan worden gedaan. Je schrijft de tekst natuurlijk niet voor niets.

4. Neem de lezer bij de hand

En daar weer op inhakend, komen we uit bij de vierde van onze 5 tips voor het schrijven voor het web. Je hebt namelijk een aantal doelen met je tekst. Ten eerste wil je voor interessante content zorgen en informeren. Dat neemt echter niet weg dat je de bezoeker ook graag wilt leren kennen. Je wilt immers vermijden dat de bezoeker de tekst consumeert en vervolgens voor eens en altijd afscheid van je neemt. In een ideale wereld is de bezoeker dusdanig geprikkeld dat die wel eens wat meer zou willen weten. Misschien stimuleert dat weer om ook een ander blogartikel van je te lezen of misschien heeft ‘ie zelfs wel behoefte aan jouw service SEO tekstschrijven. In beide gevallen betekent dat er een vervolgstap wordt genomen en er moet worden verder geklikt. Je doet er daarom goed aan om de lezer bij de hand te nemen. Wat we daarmee bedoelen? Neem bijvoorbeeld interne links op die ervoor zorgen dat je de bezoeker nog even wijst op het blogartikel van vorige week. Of neem een call-to-action button aan waardoor de bezoeker meteen kan doorklikken naar de contactpagina. Bied in elk geval de mogelijk om een vervolgactie te ondernemen.

5. Tot slot: denk je ook aan de zoekmachine?

Het is een nobel streven: elke online zoeker moet een bezoeker worden. Oftewel iedereen die op zoek is naar informatie in jouw vakgebied zou in het ideale geval uit moeten komen op jouw website. Om dat te doen, dien je voor jezelf af te vragen waar de bezoeker op zou zoeken om uit te willen komen op jouw website. Daarmee kruip je dus nogmaals in de huid van de lezer. Op welke woorden zou die zoeken om uit te komen bij de gewenste info? Schrijf deze zoektermen op en laat deze nog eens nader onderzoeken. Mocht je zelf al ervaring hebben met zoekwoordenanalyses, dan weet je precies waar we het over hebben. En als dat niet het geval is dan zou je de bedachte zoektermen eens moeten voorleggen aan iemand die dat wel heeft. Hoe dan ook, deze zoekwoordenanalyse vormt de basis van jouw teksten. Door deze op subtiele wijze te verwerken op verschillende plekken op de website geef je de zoekmachine een seintje dat een bepaalde tekst over een bepaald onderwerp gaat. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen om hoog te scoren op SEO-vlak, maar met strategische teksten ben je al op de goede weg. Want een beetje SEO-copywriter schrijft niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor de zoekmachine.

Meer weten?

Heb je specifieke vragen? Of wil je meer weten over wat SEO voor jouw website kan betekenen? Neem dan contact op met ons online team. Wij hopen snel van je te horen!

 

Wij zoeken schrijvers! Meld je aan en begin directAanmelden
+
Open chat
1
Hoi, hoe kunnen we je helpen?
Powered by