LEER JE DOELGROEP KENNEN!

Als je de eerdere blogs hebt gelezen weet je hoe je site er uit moet zien, wat voor teksten je moet schrijven, en waar je site aan moet voldoen om de juiste bezoekers te trekken. Vandaag een blogje over het beter leren kennen en begrijpen van jouw bezoeker, zodat je je site en marketing nog beter kunt afstemmen.

VRAAG 1: WIE IS JE DOELGROEP?

Om je website zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoeftes van je klant, is het belangrijk om heel exact in beeld te brengen wie je doelgroep is. Hoe meer je over deze groep weet, hoe beter! Sommige bedrijven creëren een karakter of persoon voor hun doelgroep, om de doelgroep echt als een persoon te gaan zien. Maar een simpel lijstje met eigenschappen voldoet ook.

Bij het beschrijven van je doelgroep kun je denken aan een aantal standaard kenmerken, maar denk ook eens na over het gedrag en karakter van je doelgroep. Houdt je doelgroep van reizen, familie, of van huisdieren? Is je doelgroep ambitieus of op zoek naar persoonlijke groei? Is je doelgroep spiritueel, gevoelig, of adrenaline-verslaafd?

Als je dit interessant vindt, kijk dan zeker eens bij de Mentality doelgroepen van Motivaction, een bijzondere manier om doelgroepen te onderscheiden (zie: https://www.motivaction.nl/mentality/de-acht-mentality-milieus).

VRAAG 2: WAT SPREEKT JE DOELGROEP AAN?

Nu zal je zien waarom het belangrijk is om je doelgroep echt goed te kennen. Als je weet dat je doelgroep bestaat uit alleenstaande jonge mannen die het liefst bungeejumpen, zal je op een andere manier moeten communiceren dan als je doelgroep bestaat uit mensen die nog telefoneren met een oude Nokia. Pas je teksten, maar natuurlijk ook je visuele communicatie hierop aan.

VRAAG 3: HOE GEBRUIKT JE DOELGROEP HET INTERNET?

Het online gedrag van je doelgroep zal voor een belangrijk deel je strategie bepalen. Vind uit wanneer je doelgroep online is, wat voor browser ze gebruiken, en wat voor device. Wat voor soort dingen doen ze graag online? Houden ze van apps en de laatste snufjes, of juist van een lekker degelijk online forum? Het goed kennen en doorgronden van je doelgroep zal je werk besparen, en meer rendement opleveren. Pas je strategie dus aan op je doelgroep!

Chat openen
Hi! Waar kunnen we je mee van dienst zijn?