KEYWORDS BEPALEN: HOE VIND JE DE JUISTE KEYWORDS?

Om te zorgen dat bezoekers je website kunnen vinden, zijn keywords (of zoekwoorden) enorm belangrijk. Met de juiste keywords bereik je precies die mensen die jij wilt bereiken: je potentiële klanten. Maar zoekwoorden bepalen, hoe doe je dat? Om daar achter te komen lees je dit blog. 

Waarom zijn keywords belangrijk?

Keywords gebruik je in je titel, in je teksten, in afbeeldingen en om advertenties mee te kopen. Het is dus belangrijk dat deze woorden goed gekozen zijn en passen bij je product én je publiek. Aan de andere kant moeten ze niet te breed of algemeen zijn: als je zoekt op “schoenen” krijg je 61 miljoen resultaten.

Probeer dan maar eens je winkel onder de aandacht te brengen!

  •  Stap 1: Oriëntatie

De oriëntatie is een makkelijk en leuk klusje. Om te beginnen kun je zelf een lijst opstellen met woorden die bij je bedrijf of website passen. Maar ga ook zeker brainstormen met vrienden of collega’s. Vraag ook eens aan je trouwe klanten welke woorden zij associeren met je bedrijf. Zo voorkom je dat jij het steeds hebt over “keukenaccessoires”  terwijl al je klanten zoeken naar “bakproducten”. Op deze lijstjes met woorden zullen een paar woorden steeds terugkomen. Dit zijn je primaire keywords.

  •  Stap 2: Primaire keywords en synoniemen

Je zal waarschijnlijk één of twee woorden als belangrijkste keyword kiezen. Bedenk daarna ook een aantal alternatieven of synoniemen. Steeds hetzelfde woord herhalen leest niet prettig en zal je ook niet meer bezoekers opleveren. Writer’s block? Synoniemen vind je makkelijk op: https://synoniemen.net/

  •  Stap 3: Checken

De Google Keywords Planner is made in heaven. Met dit tooltje kun je heel makkelijk jouw keyword invullen en kijken hoeveel mensen daar per maand naar zoeken, of hoeveel mensen bij jou in de buurt naar het woord zoeken. Zo kun je dus per woord checken of het een topper is, of dat je een belangrijke niche kunt bereiken. Met de juiste SEO en Google Ads zorg je dat jouw website goed scoort in de zoekresultaten en komen deze bezoekers naar jouw website! De Google Keywords Planner vind je hier: https://adwords.google.com/KeywordPlanner

  •  Stap 4: Je campagne uitzetten

Met je nieuw verworven inzicht in keywords kun je je campagne gaan beginnen en zorgen dat je website gevonden wordt.

Liever wat meer begeleiding en iemand die met je meedenkt? Laat SchrijversGezocht jou helpen met keywords bepalen. Informeer naar de mogelijkheden via onscontactformulier.

Wij zoeken schrijvers! Meld je aan en begin directAanmelden
+
Open chat
1
Hoi, hoe kunnen we je helpen?
Powered by