Hoe zet je Social Media in voor online marketing?

Sociale media zijn onze bron voor dagelijks nieuws en actuele informatie. Steeds vaker vinden we er ook onze producten en diensten. Het is de plek waar we geïnformeerd worden en onze meningen opdoen. De rol die sociale media speelt op het gebied van klantendienstverlening is sterk aan het toenemen en vanwege de openheid cruciaal voor het online imago. Geen enkele onderneming kan het zich veroorloven om de rol van sociale media te negeren. Bijna 90% van de consumenten laat zich tijdens het aankoopproces beïnvloeden door recensies en reacties van andere consumenten. Er wordt niet uitsluitend meer gezocht in de Google zoekmachine, maar er wordt steeds vaker direct gezocht naar recensies en meningen op sociale media als YouTube, Facebook en Twitter.

Meedoen op Facebook betekent betalen

De laatste jaren is het organische bereik van bedrijfspagina’s op Facebook in rap tempo afgenomen. Facebook volgt inmiddels dezelfde aanpak als Google door voortdurend aan het het eigen Edgerank algoritme te sleutelen om gebruikers zo weinig mogelijk lastig te vallen met slechte content. Te commerciële boodschappen zijn daarbij de grote boosdoeners. Gebruikers krijgen steeds meer mogelijkheden om de ‘newsfeed’ te filteren, ongewenste content te verbergen en ook in de toekomst niet meer tegen te komen. Gebruikers kunnen de het gewenste nieuwsoverzicht ordenen op prioriteit. De publicaties die we willen zien plaatsen we bovenaan en de updates die ons storen verbergen we juist. Het Facebook Edgerank algoritme en de persoonlijke voorkeuren van gebruikers zorgen ervoor dat lang niet alle publicaties meer worden opgenomen in het nieuwsoverzicht. Facebook heeft immers als nieuwe zoekmachine een sterke troef in handen.

Als je meer bereik wenst op Facebook dan hangt daar een prijskaartje aan en wel via gesponsorde updates. Om echt te worden opgemerkt moet je adverteren. Toch kun je met een slimme aanpak ook organisch blijven scoren. Kijk daarbij naar jezelf en naar je concurrenten; welke type updates scoren goed? Behandel je Facebook bedrijfspagina als een ‘over ons’ webpagina en stuur niet teveel aan op een eenzijdige commerciële boodschap; ga het dialoog aan met jouw volgers en luister vooral. Schrijf nuttige updates, Facebook geeft de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit. Publiceer deze updates vooral buiten de piekuren om te zorgen dat je wordt opgemerkt in het overvolle en gefilterde nieuwsoverzicht. Stuur je volgers zoveel mogelijk naar je website, zodat je ook de daadwerkelijke conversie kunt meten.

Het is tijd voor Youtube en Twitter

In onze vorige blog gaven we aan dat YouTube en Twitter dit jaar belangrijker gaan worden. Google wil steeds meer actuele resultaten gaan opnemen en Twitter leent zich daar uitstekend voor. Vooral sinds de onderlinge overeenkomst tussen Google en Twitter hoeven we hier niet lang meer op te wachten. Ook YouTube gaat in de rol van zoekmachine een steeds belangrijkere plek innemen. Het gebruik van YouTube wordt door de meeste online marketeers nog altijd onderschat en zelfs overgeslagen. 2016 is het jaar omdat niet meer te doen. YouTube video’s verschijnen steeds vaker binnen de zoekresultaten van Google. Zorg daarom voor goede titels, beschrijvingen en neem uiteraard ook links naar jouw website op.

We kunnen niet meer zonder video

Het aantal video’s in het Facebook nieuwsoverzicht is wat ons betreft illustratief. De hoeveelheid video’s en GIF’s rijzen de pan uit, trekken de aandacht en worden daarom ook vaker gedeeld dan tekstuele publicaties. Tekstuele publicaties leggen het steeds meer af ten opzichte van multimedia updates. Zo introduceerde Facebook onlangs ook profiel video’s, waardoor de statische profielfoto kan worden vervangen door een dynamisch filmpje. Een andere belangrijke introductie is de razendsnelle opkomst van ‘live streaming video’s’. Als onderneming spring je hier op in met korte indrukken vanaf de werkvloer, live product presentaties, tijdelijke aanbiedingen en live vraag en antwoord sessies. De boodschap lijkt overduidelijk: zet video in en als het even kan dan vooral ‘live’.

Wij zoeken schrijvers! Meld je aan en begin directAanmelden
+
Open chat
1
Hoi, hoe kunnen we je helpen?
Powered by