MAAK JE WEBSITE SEO PROOF: DE 5 BESTE TIPS EN TRICKS

Vorige keer beloofden we je tips te geven om je website SEO-proof te maken. Erg belangrijk om hierover up to date te blijven, zodat je ranking in belangrijke zoekmachines goed is en ook op peil blijft. Daarom in deze blog: de 5 beste manieren om je website of blog SEO-vriendelijk te maken.

  • Schrijf voor je lezer

Teksten vol met zoekwoorden maar zonder interessante informatie werken tegenwoordig niet meer. Als de bezoeker snel weg klikt, registreert de zoekmachine dat en zal je site lager scoren in de resultaten. Schrijf dus allereerst voor de lezer, en pas in tweede instantie voor de zoekmachine.

  • Een interessante tekst biedt waarde

Een interessante tekst vertelt iets nieuws, geeft de lezer informatie waar hij of zij iets aan heeft, en is foutloos en toegankelijk geschreven. Een algemene, Wikipedia-achtige tekst over hetgeen je verkoopt zal een lezer niet echt boeien. Een tekst waarin je je eigen expertise deelt of de lezer echt iets nieuws biedt, is veel leuker om te lezen.

  • Ga mee met de trend

Het internet verandert snel, er is een hoop concurrentie en dus moet de inhoud die je plaatst passen bij de behoeftes van je bezoekers. Naast de eis dat je jouw bezoeker iets interessant te lezen biedt (zie punt 2), dien je dit ook op een prettige manier te doen. Op dit moment houden mensen van kort, snel en makkelijk. Denk aan: plaatjes, korte filmpjes en infographics. Ook lijstjes doen het goed: 10 tips om sneller schoon te maken, de 7 lekkerste recepten met broccoli, et cetera.

  • Let op je zoektermen

Naast een goede inhoud, moet je tekst aan bepaalde eisen voldoen om SEO-proof te zijn. Uiteindelijk wordt je website gevonden op het zoekwoord. Zorg er dus in ieder geval voor dat je die term in de titel van de pagina en in de URL zet. Daarnaast kan je het zoekwoord een aantal keer in de tekst van het artikel noemen.

  • Keyword density

Voor wat betreft de frequentie van de zoekwoorden, oftewel de keyword density: hier verschillen de meningen nogal. Waar de ene zegt dat het ideale percentage tussen 3 en 5% ligt, zegt de ander dat de keyword density er überhaupt niet meer toe doet. Welke density je ook aanhoudt, uiteindelijk is het van essentieel belang dat je de tekst niet koste wat kost volpropt met keywords. Onthoud punt 1 van deze blog: schrijf voor je lezer! Een tekst die bol staat van keywords, zal niet natuurlijk lezen, waardoor je grote kans hebt dat de bezoeker net zo snel weer vertrekt.

  • Responsive website?

Afgelopen maand maakte Google bekend dat mobiel-vriendelijke sites hoger zullen scoren in de resultaten. Is je site niet responsive, met andere woorden: past je site zich niet automatisch aan, aan het type apparaat dat je bezoeker gebruikt (desktop computer, tablet, mobiele telefoon), dan zal Google je website daarvoor ‘straffen’. Hou daar dus rekening mee! Wil je weten of jouw site mobiel- vriendelijk is? Check het hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile- friendly/

Natuurlijk is dit slechts het topje van de ijsberg, want de mogelijkheden op het internet zijn vrijwel onbeperkt. Nieuwsgierig geworden, of wil je weten of jouw site SEO-proof is? Laat SchrijversGezocht jou helpen. Heb je ontdekt dat jouw site niet responsive is? SchrijversGezocht kan jou voorzien van een nieuw responsive design. Informeer naar de mogelijkheden via het contactformulier.

Volgende keer: hoe vind je de juiste keywords?

Chat openen
Hi! Waar kunnen we je mee van dienst zijn?